MUZIEKWINKELS
De NPMB telt in een recent brancheonderzoek zo’n 260 muziekwinkels in de Nederlandse winkelstraten en industriegebieden. De belangenorganisatie heeft als doelstelling voor dit jaar om met een groter aantal leden haar positie te versterken en divers winkelaanbod te ondersteunen. De aangesloten muziekwinkels staan voor vakmanschap, betrouwbaar advies en veilig kopen.
NPMB secretaris Aart Markies: ‘Er zijn bijna net zoveel verschillende soorten muziekwinkels als er muziekwinkels zijn. Vrijwel elke winkel is uniek, heeft zijn eigen aanbod, zijn eigen karakter en andere elementen die deze zaak onderscheiden van de rest. Iets minder dan de helft van deze muziekwinkels kent onze organisatie. Onze CAO is bekend bij 23 procent van de geënquêteerde ondernemers.’
Soorten muziekwinkels
De NPMB onderscheidt verschillende categorieën muziekwinkel. ‘Daarbij wordt onder meer gekeken naar de grootte van de winkel en naar het assortiment. Gaat het om een speciaalzaak waar bijvoorbeeld alleen saxofoons of een bepaalde groep instrumenten (zoals koperblaasinstrumenten) verkocht wordt, of om een winkel waar je voor allerlei instrumenten terecht kunt? Ook de prijsklasse van het aanbod speelt een rol.’
Generalisten
De NPMB telt 35 generalisten, grote gemengde zaken met een zeer divers aanbod – van gitaren en drums tot keyboards en blaasinstrumenten. Ook als het om prijsklassen gaat is het aanbod in deze winkels vaak heel breed: je kunt er terecht voor beginnersinstrumenten maar ook voor meer professionele producten.
De grootte van een ‘algemene’ muziekwinkel zegt echter niets over de prijsklasse van het assortiment. Er zijn zulke winkels die zich vooral op beginners en middenklasse instrumenten richten, terwijl andere winkels van dezelfde grootte zich juist concentreren op gevorderde en professionele muzikanten.
Specialisten
De meeste specialistische muziekwinkels in Nederland zijn vrij klein, enkele uitzonderingen daargelaten en in de helft van de winkel in het onderzoek betreft het een eenmanszaak.
Markies: ‘Ook zij onderscheiden zich onder meer door het prijssegment waarin ze actief zijn. Voor vrijwel elk instrument zijn er in Nederland meerdere specialisten te vinden, van harp, klarinet tot handpan.
Toetsinstrumenten
Twee soorten instrumenten worden overwegend in speciaalzaken verkocht: strijkinstrumenten (viool, altviool, cello, contrabas) en toetsinstrumenten (piano’s, vleugels en orgels).
Instrumentbouwers
Ook zijn er in Nederland instrumentbouwers die rechtstreeks aan de consument leveren. Markies: ‘Daarbij gaat het vooral om elektrische (bas)gitaren en strijkinstrumenten, maar er zijn bijvoorbeeld ook versterkerfabrikanten en trommelbouwers. Een groot deel van deze kleine fabrikanten levert custom made instrumenten, geheel gemaakt naar de specifieke wensen van de klant. Nog steeds zijn ook de traditionele (lucht)orgelbouwers in ons land
sterk vertegenwoordigd. Zij hebben hun eigen, directe verkoopkanalen. Huiskamerorgels worden door tussenkomst van dealers aangeboden.’
Online verkoopkanalen
De Nederlandse markt voor muziekinstrumenten en accessoires bevindt zich in een transitie. Online verkoopkanalen groeien sterk en bieden consumenten ongekende keuze en (betaal)gemak, terwijl het aantal klassieke winkels afneemt.
Toch blijft de fysieke winkel relevant door de unieke ervaring en service die het kan leveren. De meest succesvolle spelers combineren tegenwoordig beide kanalen: omnichannel is de norm, waarbij een webshop wordt ondersteund door experience stores, of andersom.
Gemeenschapsbetrokkenheid
De muziekwinkels onderscheiden zich door een breed scala aan diensten aan te bieden, waaronder instrumentverkoop, verhuur en reparatie.
Markies: “We zien steeds vaker dat de muziekwinkels een actieve rol spelen in de gemeenschap door muzieklessen en workshops te organiseren, waardoor ze een centrale hub vormen voor muzikale ontwikkeling in de regio. Deze toewijding aan zowel klantenservice als gemeenschapsbetrokkenheid en muziekeducatie blijkt succesvol.
Herwaardering en niche-opties
In het assortiment zien we zowel een herwaardering voor traditionele instrumenten als een opkomst van nieuwe productcategorieën zoals dj-gear en home-studio apparatuur. Daarnaast omarmen muzikanten steeds meer tweedehands en niche-opties, wat zowel duurzaam is als nieuwe mogelijkheden biedt voor verkopers. De consument van nu is veeleisend en goed geïnformeerd, switchend tussen online en offline, en dwingt muziekwinkels om zich continu te blijven ontwikkelen. Met innovatieve concepten, klantgerichte service en een scherp oog voor markttrends proberen Nederlandse muziekwinkels ook in deze veranderende retailomgeving de toon te blijven voeren.
Voor specifieke vragen: secretariaat@npmb.nl.